Tyynnytä mieli maailman myllerryksissä

14.4.2020

Törmäsin kiireenkesyttäjiin jo 2000-luvun alkupuolella. Olin tekemisissä stressaantuneiden kanssa ja ajattelin, että hyväksi havaitsemani keinot sopisivat kiireenkin kesytykseen, kun olivat mainiosti sopineet kireydestä vapautumiseenkin.

 

Keho ja mieli kulkevat aina käsi kädessä. Mitä mieli ei ymmärrä, sen keho kyllä kertoo. On tärkeää, että pysähdymme rauhassa kuuntelemaan itseämme kokonaisuutena. Mitä ikinä teemmekin, se jättää jäljen ja kokemuksen. Kokemuksen kautta huomaamme, mitkä tekemiset vievät meitä eteenpäin ja mitkä tuottavat harmia tai epämukavuutta. Jokainen asennon muutos, jokainen liike voidaan aistia.

 

Olen työssäni työfysioterapeuttina yhdistänyt ulkoista ja sisäistä ergonomiaa ja siinä samalla asiakkaani ovat oppineet poistamaan kitkaa omasta elämästään ja lisäämään omaa ymmärrystään siitä, kuinka keho ja mieli toimivat yhdessä. Näin ihminen itse oppii ja oivaltaa, mitä tehdä. 

 

Olin toiminut työfysioterapeuttina jo pitkään, kun tutustuin lähes 25 vuotta sitten Ruotsissa ranskalaisen Jacques Dropsyn kehittämään Psykotoniaan, josta fysioterapeuttinen Basic Body Awareness -terapia (BBAT) on lähtöisin. BBAT antaa keinoja siihen, miten saada liikkeiden kautta kontakti omaan itseen (kehoon ja mieleen), ympärillä olevaan todellisuuteen ja muihin ihmisiin. BBAT-menetelmässä ihminen oppii kehoa kuunnellen ja kehoa kunnioittavasti kohdellen löytämään itselleen sopivat liikkeet. Kaikki liikkeet tulevat taloudellisemmiksi, ihminen löytää keveyden siihen mitä on tekemässä ja keinoja oman hyvinvoinnin säilyttämiseen ja parantamiseen.

 

Meille kaikille tekee hyvää rauhoittuminen vaikeassakin tilanteessa. Tässä maistiaisiksi yksi läsnäoloharjoitus. Jos istut etätöissä kotikonttorissasi, ota välillä hetki aikaa itsellesi, kehollesi ja mielellesi.

* Istu tuolin etureunalla, tunne miten molemmat jalkapohjat ovat tukevasti lattiassa. Jalat            tukevat istumista. Tunne istuinkyhmyt penkissä ja anna vartalon suoristua rentoon ja  ryhdikkääseen asentoon.

• Liikuta pienesti ja pehmeästi hetki käsillä polviasi.

• ”Rullaa istuinkyhmyjen päällä.” Kallista itseäsi lempeästi eteen ja taakse kuin keinuisit    keinutuolissa. Vartalo liikkuu kuin itsestään – vähän eteen – taakse. Anna liikkeen pysähtyä, kun  huomaat ”tässä voin olla jännittämättä”

• Nosta lempeästi hartiat ylös ja laske alas rauhallisesti.

• Loitonna pehmeästi kyynärpäitä kyljistä kuin lintu ottaisi ilmaa siipien alle!

• Hyvin pienesti ja hyvin pehmeästi tee kuin sanoisit ”ei, ei ” ja sitten ”kyllä, kyllä”

• Anna katseen laskeutua hieman alaviistoon pään pysyessä mukavassa pystyasennossa. 

*Anna hengityksen kulkea vapaasti, luonnollisesti. Seuraa hetki hengitystä, liikkuuko vatsa, selkä,   minne asti hengityksen liike leviää?

* Nauti hetkestä. Huomaa miten mieli ja keho rauhoittuvat yhdessä.

 

Jos kiinnostuit, kysy lisää:

 

 

Kirsti Niskala

Työfysioterapeutti, BBAT opettaja, NLP Trainer

kirsti.niskala@luukku.com

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uusimmat 

24.10.2019

Please reload

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now